Terminator 4 - Total Rectal Day
(Ukončovatel 4 - Zcela promarněný den)

O tom, že rok 1993 bude rokem TERMINÁTORA 4, se vědělo přibližně od června 1992. Krutski dokonce navrhoval, aby se točil hned, místo BOMBASTIKU, dokud má široká divácká obec v povědomí TERMINÁTORA 2 pana Camerona.

Teprve v září dostal však příběh to hlavní - nápad. Když se vedení společnosti vydalo na Parcon (seminář sci-fistů) na Moravu, doprovázel je Karel Šebesta. Ano, ten Šebesta, který jako pomocný kameraman točil v devadesátém roce závěrečnou scénu JONESE a který měl také původně ztvárnit trojepizodní roli přerostlého trpaslíka nesoucího tác s nápoji v BOMBASTIKU (kde ho nahradila těhotná Marie Čápová).

Krutski a Melichar zvažovali, jakou roli tomuto dlouhovlasému a hlavně dlouhovousému muži svěřit. Přerostlý trpaslík ani Robinsonův Pátek jim příliš nezapadal do koncepce. Zato Krakonoš zapadl do českého TERMINÁTORA výborně. A nejen, že zapadl, stal se nositelem hlavní zápletky. A tak byl scénář filmu TERMINÁTOR 4 - TOTAL RECTAL DAY - UKONČOVATEL 4 - ZCELA PROMARNĚNÝ DEN vlastně připraven třičtvrtě roku před natáčením.

Nebylo to však nijak předčasné, protože k zajištění exteriérů, interiérů a výrobě rekvizit a počítačových programů to bylo tak akorát.

Prostřednictvím spisovatelky Evy Hauserové vychází v Ikárii článek Gamery "Národ sobě", který vyzývá širokou obec sci-fistickou ke spolupráci.

Nabídla se například brněnská triková firma KTN, která slíbila masku predátora, obří řiť, proražení Terminátora krumpáčem a dokonce pohyblivou maketu Krakonoše vylézajícího z konzervy. KTN bohužel v průběhu jara od dohody odstoupila.

Dále se ozvalo mnoho nadšenců nabízejících pomoc v různých oborech.

Co však stále chybělo, byla představitelka hlavní ženské role - terminátorky. Hezká, sportovně urostlá a zároveň dobrá herečka. (Nějaký čas vypadalo nadějně jednání s Miss 1991 Michaelou Maláčovou.) Okolo vánoc O. Melichar potkává v pražském metru dívku hovořící o své práci v Gagu Borise Hybnera. Melichar ji zve na lednový konkurz. Jarmila Koublová 21. ledna na Grébovku přichází a roli terminátorky dostává.

Pan Jiří Dvořák se stává amatérským historikem Novákem, specialistou na Krakonoše. Andrea Vernerová dívkou v telefonní budce a Richard Slíva mutantíkem. Michal Verner se ujímá pyrotechnických efektů a Pavel Stibůrek nabízí spolupráci své filmové společnosti (- Kateřina Cetlová ztvární sekretářku ministra vnitra).

V paměti Gamery je poslední Slavíkovo nedodržení životosprávy při natáčení CHUDÁKA A PSYCHOPATA, Stibůrek má videokameru systému S-VHS a tak se z něj stává v pořadí třetí kameraman Gamery. (Zpočátku jen smluvní pro T 4, ale kdo jednou okusil...) Slavík se tak může soustředit na zvuk a práci ve střižně a zvukovém studiu.

Další role jsou obsazeny osvědčenými herci. Terminátor - Krutski, mutant - Matoušek, Nováková - Moravcová, režisér - Melichar, rekvizitářka - Ebrová, chuligán - Polák, ministr kultury - Kodym, manželka hlavního herce - Vytisková, televizní zřízenec - Hrabák.

Někteří vypadli těsně před natáčením: Hladík, tak přesvědčivý v PSYCHOPATOVI, je od Gamery vyhozen za soustavné lhaní, Martínek je zachvácen katarem horních cest a tak se ve filmu objevuje jen na půl vteřiny jako klapka. (Tuto práci ve skutečnosti vykonávala Ebrová.) O to patrnější je jeho vynikající počítačová grafika. Úvodní titulky - dle Melichara - nasazují laťku tak vysoko, že nebýt pobíhajícího grafického prasete, film ji již nikde nedosáhne.

Nemůžeme opomenout podíl Kladenské sekce. (Pod vedením J. Duchoně, nadšence, který v naší republice nejvíckrát shlédl Schwarzeneggerovy TERMINÁTORY.) Petra Ježková namalovala obrazy Krakonošů a Jiří Horník (který si také zahrál televizního zřízence) počítačově zpracoval text scénáře.

Další z klanu Poláků - Vítek - vyrobil dvě obří vejce a ztvárnil nejhnusnějšího z chuligánů.

 

Natáčení začalo za občasného deště 27. června v Tróji automobilovými scénami terminátorů a Nováka. J. Koublová nebyla ve své kůži, stěžovala si na bolesti zubů a po naskakování na jedoucí Ford Transit i na bolesti kolene a dlaní.

Na další tři dny odjíždí zúžený štáb do Rokytnice nad Jizerou točit krkonošské scenérie s Krakonošem.

Po návratu do Prahy přichází zpráva o onemocnění Koublové. Několik dní se točí scény bez terminátorky. (Např. souboj terminátorů, při kterém Krutski nejprve kladivem poškozuje Stibůrkovu kameru a později nešťastně padá z helikoptéry na koleno.)

Koublová se již neozve a tak v sobotu 3. června Slavík narychlo vyhlašuje v několika rádiích nový konkurz. Během dvou dnů přichází 12 uchazeček, z nichž je vybrána Andrea Kutinová. S ní je film dokončen včetně přetočení automobilových scén do 10. července.

Teprve po týdnu se zjistí, že část scény "u Nováků" je zvukově nepoužitelná a tak je na 22. července svoláno její přetočení, což nebylo nic jednoduchého, protože polovina štábu odmítala spolupracovat s J. Dvořákem.

Tento jistě talentovaný, avšak těžko zvládnutelný herec totiž nebyl schopen zapamatovat si správně ani jednu větu a dokonce i přečtení nevalně ukrytého textu mu činilo nemenší potíže.

Od 24. července se za sponzorské i osobní pomoci majitelů strahovského VIM studia začíná stříhat a pak již Slavík dozvučuje hodinový film - převážně Adámkovou (mimozemšťan v JONESOVI) hudbou skupiny Vitacit.

Na slavnostní trojpremiéru 10. září pronajímá René Sýkora - velký příznivec Gamery (majitel Nezávislého svazu učňovské mládeže a jediný předplatitel této knihy) hlavní sál pražského planetária.

Zlatá cihla se mění v nápis GAMERA, ten pak v různé části dlouhého názvu filmu.

Při pohledu na město budoucnosti zaplavené vousatými velikány se dozvídáme o přemnožení kraků. Do roku 1993 jsou vysláni tři konkurenční terminátoři, aby zlikvidovali praotce všech kraků - Krakonoše. Terminátoři, každý po svém, vyrážejí po stopě tohoto největšího z velikánů české historie.

Dalším krokem v cestě za humanistickou myšlenkou krvavé terminátoří série filmů je tentokrát souboj dobra s dobrem. Zájem zachování života na Zemi v jednadvacátém století proti zájmům tak často obětovaného malého národa v srdci Evropy.

Historik Novák naoko souhlasí s kompromisem a pomáhá terminátorce dopadnout Rýbrcoula, aby tento mohl být sterilizován.

Zbývající ukončovatelé se vyzbrojují (v krámě Václava Vydry, který si zahrál prodavače) a posléze střetávají ve zcela vyrovnaném souboji. (Zde plesá srdce vyznavačů akčních scén.)

Terminátorovi se vracejí vzpomínky a uvědomuje si, že není stroj, ale člověk. Jeho štěstí však netrvá dlouho. Terminátorka vyznání lásky neoslyší, protože ona naopak strojem je. Jejich vztah však přecijen nezůstává bez následků. Terminátor snáší vejce a roztržen umírá. Po roce se z vejce klube predátorek (Krutski) a z budoucnosti přichází další terminátor (Krutski), tentokrát opravdový stroj, aby dravce ve spolupráci s terminátorkou vychoval k lovu na kraky. Ti se totiž přeci jen namnožili, a to vlastně zásluhou ukončovatelů. Rozřezání Krakonoše do konzerv se sterilizovaným zelím nebylo právě nejvhodnějším řešením. Vše končí čapkovským záběrem na ruku v ruce odcházející stroje - naději lidstva.

T 4 není parodií na Schwarzeneggerovy filmy, ale na malorozpočtová amatérská dílka. Přesto, či vlastně právě proto jsou triky s medem a kondomem, tapetami, skleněným bazénem, obřím zelím či zadnicí velice působivé.

Zkušenost a ostřílenost štábu dokumentuje způsob, jakým byly v TERMINÁTOROVI obsazeny epizodní role muže u ministerstva kultury a hocha osahávajícího telefonní budku - oba byli vytipováni na místě natáčení s předstihem pár desítek minut.

Poněkud jiná byla situace s tanečníkem v úvodní scéně filmu. Tato role byla napsána na tělo Ivana Hladíka. O. Melichar: "Když jsem ho při práci na PSYCHOPATOVI viděl, jak tančí za písně své oblíbené Madonny, dost mě to šokovalo. Kroutil se a svíjel, ohmatával sám sebe v rozkroku a po celém těle. Bylo to odporné a zároveň fascinující. Řekl jsem si, že po sekvenci s kraky z roku 2028 je to vhodný záběr symbolizující naši současnost. Záběr, který dnešního zvrhlého diváka upoutá."

Hladík byl nahrazen Vítem Kročou a tanec už nebyl šokující, spíše humorný. Natáčení byla přítomna i Monika Růžková, neúspěšná uchazečka o roli terminátorky z dodatečného konkurzu, a tak byla scéna natočena ještě jednou s ní - spíše jen pro pobavení štábu. Při kontrolní projekci bylo rozhodnuto, že Růžková je v roli tanečníka lepší.

Kritička Nataša Velenská připomíná, že ne snad přímo zápletky, ale inspirace mnohých filmů Gamery nejsou originální. Zde je oficiální postoj filmové společnosti, který můžeme pokládat za jakousi odpověď:

28. prosinec 1895 je datem první filmové premiéry - Příjezdu vlaku do Ciotat.

10. září 1993 má premiéru TERMINATOR 4. Co říci o tomto století filmu? O tomto zápasu o přízeň filmového diváka?

Pelém první poloviny je nepochybně Charlie Chaplin. A James Bond, Indiana Jones a terminátor jsou jakousi osou - páteří týmu největších filmových hrdinů toho druhého poločasu. Není možné je ignorovat. Je pro nás ctí, že jsme se jim mohli po filmařsku poklonit.

Jak shrnuje nejnáročnější projekt Gamery režisér O. Melichar?

"Když jsem jel z Nymburka (pracoviště scénáristy), bylo chladno. Nechal jsem sandály pod postelí a jel do Prahy v botách. Pak se prudce oteplilo. V takovém počasí nemohu nosit boty, protože se mi potí chodidla a nesoustředím se na režii. Obul jsem tedy domácí trepky a deset dnů pak chodil po Praze v nich. (Při běhu mi odlétávaly vysoko dopředu.)"