Western

 

PÁTEK TŘICÁTÝHO se točil záběr po záběru a stříhal se přímo v kameře. Pro malý počet herců se zjednodušil a tak byl za tři dni hotov. Večer 6. září do plánovaného odjezdu z Krkonoš zbývaly více než dva dny. Část štábu přemýšlela o odjezdu, a tak scénárista usedl, zamyslel se nad exteriéry, herci, kostými, rekvizitami a během čtvrthodiny napsal synopsi westernu.

Režii nabídl Katrin Ebrové (která mírně projevovala tyto choutky), aby poznala, zač je loket. Za dva dni byl šestnáctiminutový WESTERN na světě.

Při premiéře 7. října byl uveden takto:

"Tento kus jsem tentokrát nepsal pro sebe, nýbrž pro začínající režisérku Katrin Ebrovou. A protože nechtěla takové to klasické gamerovské, mírně zamotané schema, ale kus opravdu zemitého, nebojím se říci realistického materiálu - zajásal jsem.

Konečně jsem vybředl z oněch fantaskních fabulí, které ze mě stále mámí kolega Krutski, ostatně fantaskních již proto, že kladní hrdinové jsou psáni pro něj, a takovou roli jsem napsal pro sebe. To jen abyste se ve změti postav posléze vyznali a nás dva ve filmu nezaměnili.

K ději: koho ještě dnes zaujme western, kde jsou dvě skupiny postav? První jezdí na koních a přitom okolo sebe na potkání střílejí z takzvaných ,guns . Druzí také jezdí na koních a od těch prvních se na potkání nechávají zabíjet.

Je to suché a přežité.

Kdysi jsem četl povídku od Jacka Londona. Vystupoval v ní jediný zlatokop. V neděli odpoledne si vyšel do sousední osady na tancovačku. Smekl se a spadl do potoka. Vylezl a aby se osušil, rozdělal oheň. Byl však nezkušený a rozdělal ho pod stromem. Z větví spadl sníh a oheň mu udusil. Zlatokop nepokračoval v odpolední vycházce, protože zmrzl.

To je ta správná romantika. Vytržená přímo ze života. A takový je náš film WESTERN."

Jak patrno, Melichar si zde zažertoval s obecenstvem, Ebrovou i Krutskim. Ten mu to nedaroval a odpověděl na stránkách časopisu "Video a film":

"(Melichar: Lidé mě přesvědčují, abych své filmy psal pochopitelnější, polopatičtější... Nedávno jsem viděl Bun uelův Přelud svobody... Jen mě to utvrdilo v tom, že režisér musí dělat filmy hlavně pro sebe (tedy pro takového diváka, jako je on sám) a ne pro široké masy... Mě by nebavilo točit film TRHALA FIALKY DYNAMITEM. Ale jistě to víc sype...)

Krutski: No zbytek štábu by radši dělal ty FIALKY TRHANÉ DYNAMITEM."

Ale vraťme se k WESTERNU. Jaký je ve skutečnosti jeho děj?

Zlatokop (Melichar) nachází v potoce zlato, se kterým se neskrývá před hospodským (Krutski). Ten posílá dceru (Ebrová), aby zlatokopa (Melichar) svedla. Kde se vezme, tu se vezme, ostatně, jak je jeho zvykem, tajemný chodec z neznáma - Shane (Šebesta) a vyčítavě hledí na hospodského (Krutski). Ten slíbí, že dceru (Ebrová) zavolá zpět, ale jak se Shane (Šebesta) otočí k odchodu, hospodský (Krutski) ho sedmkrát bodne do zad.

Shane (Šebesta) to ignoruje a odchází. Hospodský (Krutski) je tímto chováním dotčen a ukončí svůj nezáviděníhodný život.

Dcera (Ebrová) se cítí osamělá a nabízí se Shaneovi (Šebesta). Ten ji ignoruje. Dcera (Ebrová) volí smrt. Zlatokop (Melichar) z potoka vyloví její mrtvolku. Je rozčarován.

Přichází Shane (Šebesta). Rozmrzelý zlatokop (Melichar) mu neštěstí dává za vinu. Shane (Šebesta) ho usmrtí a s jeho zlatem (staniol) odchází domů v neznámo.

Později v noci stojí na břehu potoka tři kříže a na nich v dvojexpozici závěrečné titulky.

Také hudbu skupiny "Už jsme doma" k WESTERNU vybrala Ebrová.

K zajímavostem bezpochyby patří, že po natáčení překrveného PÁTKU, ve WESTERNU, ač se v něm nůž mihá dosti často, nespatříme ani kapku rudé tekutiny.

A dojmy zúčastněných?

Melichar (k otázce na skutečný režijní podíl K. Ebrové): "Ne, opravdu její jméno v titulku není jen tak... Katrin měla původně točit svůj vlastní scénář, ale rozmyslela si to. Prostě jsme ho z ní nedostali. Tak jsem jí nabídl WESTERN... Jen když si s některým záběrem nevěděla rady, řekli jsme jí s Pavlem různé možnosti, jak by to šlo udělat. A ona rozhodla."

Ebrová: "Bylo to příšerné. Taky proto, že tenhle žánr nesnáším. Chvílemi jsem vůbec nevěděla, jak dál. Už nikdy nechci hrát a režírovat zároveň."

Krutski (ke chvále na monolog hospodského): "Ve scénáři bylo jen, že nejprv Shaneovi na ten jeho vyčítavý pohled kašlu, ale postupně mě jím zdrtí, až obrátím. Prostě: ,A pak se rozpoutalo peklo * . Všechno, co tam říkám, jsem si vymýšlel - improvizoval. Tak dlouhý monolog bych se nikdy nenaučil, a když, tak bych ho tak přesvědčivě nezahrál."

Melichar (v časopise "Video a film" na otázku: Bavíte se dobře při natáčení?): "Z těch sedmnácti filmů, co jsme natočili, jsem šestnáct režíroval. A byla to řehole. Při WESTERNU jsem se s ostatními dobře bavil. Takže oni se patrně baví vždy!"